onsdag 20 oktober 2010

Andra som bloggar

Har letat bloggar. Bloggar som min. Känner ett behov av att hitta människor i min egen situation. Min egen ålder. Min egen ensamhet. De finns. De skriver om situationer och saker som jag kan spegla mig i. Ser även att jag hamnade i en cirkel. Alla bloggar hänvisade till samma bloggar. En rundgång det var svårt att komma ur. Men jag hittade några bloggar som jag definitivt vill följa.

Jag inser att jag har krav på hur den ska se ut, hur den som bloggar arbetar med språket och hur långt de kommit i saknaden av barn. Jag vill inte läsa om de som har fått barn och uttrycker hur glädjen plötsligt infunnit sig. Jag är glad för deras skull, men blöder för min egen. Jag vill inte läsa en blogg där bloggaren inte vet hur man arbetar med språket. Där inläggen är mediokra och utan spets. Jo, det är en arbetsskada. Arbetar med språket varje dag.

Jag vill följa bloggar som kan ge mig insyn i det jag har framför mig. Bloggar som kan uttrycka det på ett bra sätt och ge känslan av det som far genom kroppen. Jag skulle vilja ha ett nätverk av bloggar omkring mig där jag anonymt kan ta till mig och dela med mig av upplevelser. Vara ensam i gemenskap. För ensamma är vi. I kampen och sorgen är vi ensamma. Dela den upplevelsen med andra kvinnor och tillsammans med dem se kommentarer som "Nej, vad synd" och "Tänker på dig" för vad de är.

Jag ska samla bloggar, som handlar om barnlöshet på olika vis, att rekommendera på min blogg med, men först ska jag hinna fördjupa mig lite i dem. Jag vill lägga upp dem med omsorg och ser till att ni hittar något läsvärt när ni klickar vidare. Jag har redan en, som jag tycker att ni ska kliva vidare till och den ser ni här bredvid. Heddas blogg. Den uppfyller mina, möjligen korkade, kriterier.

4 kommentarer:

  1. Tack! Jag känner mig oerhört smickrad! :-) Även jag uppskattar din blogg, det vet du.

    SvaraRadera
  2. Gråter en skvätt när jag läser det här inlägget. Du slår huvudet på spiken gällande ensamheten. Jag känner mig också ensam, på så många olika sätt och den ensamheten kan delvis botas av att läsa bloggar som skrivs av andra i samma situation. Ser fram emot att läsa din sammanställning av bloggarna.

    SvaraRadera
  3. Oh shit! Förstår att dina kriterier på andra bloggar är så höga då du jobbar med språket. Själv är jag inget språkgeni, utan skriver såsom jag känner, ibland mindre lyckat. Men jag är oftast nöjd! :) Lycka till!

    SvaraRadera